środa, 23 stycznia 2013

Kiełki - naturalna bomba witaminowa!

Cześć! 
Postanowiłam zacząć pisać wątki do zakładki - Zdrowie a uroda. W końcu jędrne ciało, zdrowa skóra, lśniące włosy i mocne paznokcie nie są uzależnione tylko i wyłącznie od pielęgnacji zewnętrznej, ale również od wewnętrznej, czyli od tego co jemy! 

Tak więc dziś porozmawiamy o kiełkach. ;)

"Zamiast zjadać na śniadanie garść witamin albo faszerować się sztucznymi pomidorami, lepiej sięgnąć po kiełki. Bo żadne owoce i warzywa dostępne zimą nie mają w sobie tyle wartości odżywczych, co właśnie te małe, witaminowe bomby, które możemy wyhodować sami.

Niestety znów trochę spóźniliśmy się z docenieniem kiełków – o ile Chińczycy i Arabowie korzystali z nich od wieków, o tyle u nas moda na jedzenie młodych pędów nie jest tak powszechna. Jeśli już coś robimy w tym temacie, to zwykle ograniczamy się do wyhodowania rzeżuchy na wiosnę. A przecież kiełki to najtańsze i najprostsze do zdobycia źródło witamin, które może być dodatkiem do naszego menu w ciągu całego roku.

Dlaczego warto jeść kiełki?

Z nasion można wydobyć naprawdę wiele – w kiełkach zawarta jest cała masa witamin, m.in. A, B, C, E i H. Pędy bogate są też w minerały: wapń, żelazo, siarkę, magnez, potas, cynk czy selen. Są idealnym suplementem diety ubogiej w składniki mineralne. Co ciekawe, kiełki zawierają więcej składników odżywczych niż ich „dorosły” odpowiednik, są też znaczne lepiej przyswajalne niż ziarna, z których wyrastają.
Młode pędy wzmacniają naszą odporność (dzięki witaminie C), poprawiają stan paznokci, włosów i skóry. Dla tych, którzy jeszcze nie czują się przekonani, że od garści witamin lepsza jest garść kiełków przypominam, że wpływają one także na nasze samopoczucie, poprawiają sylwetkę (są niskokaloryczne!) i chronią przed chorobami cywilizacyjnymi. Bo kiełki to samo zdrowie – w wypuszczanym przez roślinę pędzie koncentruje się wszystko, co najlepsze, i to w formie łatwo przyswajalnej dla organizmu człowieka.

Smak kiełków.

Podobnie jak warzywa, kiełki różnią się między sobą smakiem. Są kiełki ostre, wyraziste, jak te cebuli lub pora, ale i pikantne, jak kiełki brokułów. Ich smak przypomina albo dojrzałą roślinę, jak np. rzodkiewka czy kapusta, albo go nie sposób opisać – bo dorosłej formy kiełków raczej nie zjadamy (np. koniczyna).

Jak hodować kiełki?

Tu też mamy olbrzymi wachlarz możliwości – najważniejsze jednak jest to, że kiełki możemy hodować sami. Do nas należy wybór zarówno nasion, jak i metod hodowli. Musimy pamiętać o tym, że kiełki uwielbiają temperaturę 20-22 stopni Celsjusza (niższa temp. rozwój hamuje, wyższa może powodować gnicie nasion). Co jeszcze lubią kiełki? Półcień (słońce nie jest wskazane), tlen i odpowiedni dopływ wody lub częste płukanie.
Nasiona po zakupie należy przebrać, namoczyć (w zależności od gatunku) i wysiać najlepiej na słoik z rozpiętym i przymocowanym za pomocą gumy kawałkiem gazy. Ale sposobów jest wiele: można hodować kiełki w woreczku, na sitku, na ligninie albo też kupić specjalną kiełkownicę. Na rynku dostępne są zarówno zrobione z ceramiki, jak i tworzywa sztucznego, które umożliwiają hodowlę kiełków na różnych poziomach. A zatem do dzieła."  źródło
Ja osobiście kiełki hoduję w kiełkownicy. Wymagania hodowli są takie, żeby podlewać je 2 razy w ciągu dnia, lecz często sama zapominam o podlaniu i zazwyczaj robię to raz dziennie, a też ładnie rosną. ;)
Przechowuję je w lodówce w pojemnikach hermetycznych. 

Moja kiełkownica:



Wybrałam tu opisy paru poszczególnych rodzajów kiełek, które mają większy wpływ na urodę. ;)

…:::Sałata zielona:::…
Kiełki sałaty to źródło wielu witamin i minerałów. Mają korzystny wpływ na przemianę materii, poprawiają kondycję skóry, wzmacniają odporność, a niektórzy widzą w sałacie środek kojący nerwy i pomagający zasnąć. Kiełki sałaty poprawiają trawienie i wspomagają wypróżnianie. Działają odtruwająco, wchłaniając szkodliwe substancje powstające w jelitach w procesie trawienia.
Są wartościowym składnikiem menu ze względu na dużą zawartość jodu, który obniża cholesterol, chroniąc przed miażdżycą. Jod wzmacnia układ odpornościowy i przyspiesza tempo przemiany materii. Zawarty w kiełkach sałaty kwas foliowy jest szczególnie wskazany dla kobiet w ciąży.

WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW SAŁATY:
Witaminy: A, B9, C, E, D
Makroelementy: potas, jod, wapń i żelazo
Ponadto: kwas foliowy, beta-karoten, polifenole, flawonoidy


…:::Rzeżucha:::…
Kiełki rzeżuchy (pieprzycy siewnej) jest w polsce szczególnie popularna w okresie wielkanocnym. Spożywanie kiełków rzeżuchy wywiera korzystny wpływ na wygląd włosów, cery i paznokci, pobudza przemianę materii, wydzielanie soku żołądkowego, działa moczo- i żółciopędnie oraz krwiotwórczo. W starożytnej Europie roślina ta wykorzystywana była do celów leczniczych jako środek pobudzający, poprawiający urodę i regulujący zaburzenia tarczycy. Zawiera duże ilości jodu i innych pierwiastków mineralnych.
Nasiona rzeżuchy wydzielają duże ilości oleju, dlatego najlepiej rośnie ona na ligninie. Możliwa jest także hodowla w kiełkownicy. Kiełki rzeżuchy są doskonałym dodatkiem do jajek, sałatek, zup czy serów.

WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW RZEŻUCHY:
Witaminy: A, B1, B2, B3, B9, C, K
Makroelementy: Wapń, żelazo, fosfor, cynk, mangan, magnez, potas, jod
Ponadto: Olejki eteryczne, białko.


…:::Burak czerwony:::…
Kiełki buraka ) oprócz dużej ilości witamin A, C, B1, zawierają także wiele cennych składników mineralnych, takich jak potas, wapń, żelazo, magnez, miedź, mangan, a także dwa rzadkie metale: rubid i cez. Ze względu na zawartość niezbędnych w procesie tworzenia czerwonych ciałek krwi kobaltu i żelaza są niezwykle cenne przy leczeniu anemii.
Kiełki buraka obniżają ciśnienie i odkwaszają organizm. Ponieważ zawierają sporo błonnika i ułatwiają trawienie są szczególnie zalecane przy schorzeniach gastrologicznych. Zawierają kwas foliowy, którego niedobór może powodować złe samopoczucie, rozdrażnienie i niespokojny sen. Działają dobroczynnie na włosy i paznokcie. Betacyjanina, substancja odpowiedzialna za czerwony kolor buraków ma działanie przeciwnowotworowe.
Nasiona buraka mają bardzo twarde, nie ulegające strawieniue skorupki, które należy usunąć przed spożyciem kiełków

WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW BURAKA:
Witaminy:A, B1, B2, B6, B9, C
Makroelementy:Wapń, żelazo, magnez, potas, mangan, miedź, kobalt, rubid, cez
Ponadto:Błonnik, betacyjanina, białko


…:::Rzodkiewka:::…
Kiełki rzodkiewki mają ostry, pieprzny smak (podobny do korzenia rzodkiewki). Można nimi zastępować szczypiorek, dobrze komponują się z potrawami jajecznymi, sosami śmietanowymi, oraz majonezowymi. Dzięki dużej zawartości witaminy C podnoszą odporność organizmu. Zawierają dużo siarki, dlatego wpływają korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci.
Mają one opinię wspaniałego leku na przeziębienie zawdzięczaną nie tylko dzięki dużej zawartości witaminy C (zawierają jej 2,5 raza wiecej niż korzeń rzodkiewki), ale również działaniu wyksztuśnemu. Dzięki temu kiełki rzodkiewki oczyszczają drogi oddechowe i zatoki. Duża zawartość witaminy C wpływa na podniesienie odporności organizmu. Są dobrym źródłem potasu, magnezu i jodu przyspieszającego przemianę materii. Zawierają dużo siarki, co sprawia, że wpływają korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci. Posiadają właściwości dezynfekujące, moczopędne i przeciwzapalne. Szczególnie wskazane przy anemii, schorzeniach wątroby i dróg żółciowych.
WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW RZODKIEWKI:
Witaminy: A, B1, B2, B3, C, E
Makroelementy: Wapń, żelazo, magnez, cynk, siarka, potas, fosfor, miedź, mangan
Ponadto: Chlorofil, inozytol, PABA, białko


…:::Soczewica:::…
Kiełki soczewicy (Lens culinaris) szczególnie polecane są kobietom w ciąży, gdyż dostarczają organizmowi kwasu foliowego, substancji ściśle związanej z prawidłowym rozwojem mózgu i układu nerwowego przyszłego dziecka. W dorosłym życiu niedobory kwasu foliowego powodują m.in. zahamowanie procesu krwiotwórczego w szpiku kostnym.
Kiełki soczewicy zawierają witaminy z grupy B i aminokwasy, oprócz tego duże ilości wapnia, cynku, żelaza, potasu, magnezu i fosforu. Są doskonałym źródłem witaminy C, skutecznie przeciwdziałają zakażeniom wirusowym i wykazują działanie antynowotworowe. Wywierają korzystny wpływ na zęby i cerę, pomagają przy chorobach takich jak cukrzyca, kamica żółciowa, miażdżyca. Podobnie jak kiełki lucerny mogą jeść je osoby, które nie tolerują preparatów żelaza.

WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW SOCZEWICY:
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, K
Makroelementy: Wapń, żelazo, fosfor, cynk, miedź, magnez, potas, bor, molibden, selen, sód, siarka
Ponadto: Beta karoten, koenzym Q10, błonnik, amigdalina, lignany, kwas pangamowy, inozytol, PABA, lecytyna, białko (21%)


…:::Marchew:::…
KIEŁKI MARCHWI zawierają duże ilości witamin i mikroelementów, ich najcenniejszym składnikiem jest jednak beta-karoten, czyli prowitamina A. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu – odpiera ataki bakterii i wirusów, poprawia wzrok, przede wszystkim jednak jest silnym przeciwutleniaczem, chroniąc nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Kiełki marchwi zawiera beta-karoten więc mogą stać się naszą codzienną, naturalną szczepionką przeciwko nowotworom, chorobom serca i przedwczesnemu starzeniu się.

WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW MARCHWI:
Witaminy: A, B1, B2, C, K, P
Makroelementy: wapń, żelazo, fosfor, miedź, cynk, molibden, magnez, jod oraz potas
Ponadto: beta-karoten

Kiełki marchewki to naturalna skarbnica cennych wartości odżywczych, której nie sposób przecenić. Poza dużymi ilościami beta-karotenu, czyli prowitaminy A, warzywo to bogate jest także w witaminy B1, B2, PP, K i C. Wszystkim dbającym o urodę i sylwetkę marchew dostarcza ważnych związków mineralnych, takich jak wapń, żelazo, fosfor, miedź, cynk, molibden, magnez, jod oraz potas – to im właśnie zawdzięczmy jędrne ciało, piękną cerę i karnację skóry oraz zdrowe i mocne włosy i paznokcie. Prowitamina A doskonale działa na wzrok. Flawonoidy zawarte w marchwi nie tylko zwalczają wolne rodniki, powodujące przedwczesne starzenie się organizmu, lecz także działają przeciwskurczowo na naczynia krwionośne. Marchew wpływa również na obniżanie poziomu tłuszczów we krwi, zawarta w niej celuloza pomaga pozbyć się szkodliwego cholesterolu – czyni ją to skuteczną ochroną przed miażdżycą i chorobami wieńcowymi. Bogactwo wartości odżywczych zawartych w kiełkach marchewki działa wzmacniająco i przeciwanemicznie, reguluje pracę żołądka, utrzymuje w zdrowiu wątrobę i poprawia metabolizm.


…:::Pszenica:::…
Pszenica(Triticum aestivum) jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym ze zbóż. Jej kiełki stanowią jedno z najbogatszych źródeł witamin A, B C i E. Zawierają szczególnie duże ilości magnezu, wapnia, fosforu, żelaza, niacyny, tiaminy i kwasu pantotenowego. Pomagają poprawić pracę serca, a także przeciwdziałają starzeniu się organizmu.
Kiełki pszenicy są gotowe do jedzenia w momencie gdy białe korzonki osiągną długość ziarna. Stanowią świetny dodatek do wszelkiego rodzaju wypieków.

WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW PSZENICY:
Witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E
Makroelementy: Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, selen, mangan, jod, miedź, cynk, krzem, molibden
Ponadto: Błonnik, amigdalina, białko (14%)



…:::Rzepa jadalna:::…
Kiełki rzepy zawierają w sobie duże ilości soli mineralnych, między innymi: magnez, żelazo, wapń, cynk, fosfor oraz potas, a także jod. Poza tym są bogate, również w witaminy C oraz B1, a także B2 i B6, jak również w prowitaminę A. Działają one także bakteriobójczo i łagodzą suchy kaszel. Kiełki rzepy są pomocne przy przeziębieniach i posiadają właściwości moczopędne i działają wzmacniająco na włosy.


…:::Szczypiorek/Cebula:::…
Kiełki cebuli działają przede wszystkim bakteriobójczo i odkwaszająco na organizm. Regularne ich spożywanie oczyszcza krew, powoduje spadek ciśnienia i zawartości cukru we krwi, oraz przyczynia się do wzrostu poziomu "dobrego" cholesterolu HDL, i obniżenie poziomu "złego" cholesterolu LDL. Dzięki dużej zawartości siarki kiełki cebuli wywierają dobroczynny wpływ na włosy. Są wyjątkowo bogate w witaminę C, selen, siarkę, fluor i mangan. Według niektórych badaczy pomagają w profilaktyce antynowotworowej.
Nasiona zaczynają wypuszczać kiełki po ok. 4-6 dniach; mają twarde, mocno przylegające do kiełków skorupki, dlatego wymagają dłuższego namaczania niż inne nasiona podobnej wielkości. Warto poczekać, aż kiełki osiągną długość ok. 3-4 cm ponieważ skorupki miękną w miarę rozwoju kiełka.

WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW CEBULI (szczypiorku):
Witaminy:A, B, C, E
Makroelementy:Wapń, żelazo, magnez, cynk, potas, fosfor, fluor, mangan, selen, siarka
Ponadto:Karoten, chlorofil, białko (20%)


…:::Soja:::…
Kiełki soi (Glycine max) stanowią wyśmienite źródło białka, witamin A, B, C i K oraz fosforu, miedzi, potasu, żelaza, manganu i magnezu. Są również bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich regularne spożywanie wywiera dobroczynny wpływ na cerę, koi nerwy, dodaje energii i apetytu. Pomagają obniżyć poziom "złego" cholesterolu (HDL) oraz ciśnienie krwi. Jako bogate źródło fitoestrogenów polecane są kobietom w okresie menopauzy.
Kiełki soi są dość trudne w uprawie, ponieważ kiełkujące nasiona wytwarzają duże ilości śluzu. Z twgo względu bardzo ważne jest częste płukanie hodowli, najlepiej 3-4 razy dziennie. Najlepszą metodą uzyskania kiełków soi jest uprawa w woreczku.
Kiełków soi nie powinno się spożywać na surowo, lecz po lekkim podduszeniu (w wodzie lub na parze), co znacznie ułatwia ich przyswajalność, a także poprawia smak.

WARTOŚCI ODŻYWCZE KIEŁKÓW SOI:
Witaminy: A, B1, B2, B5, B9, C, E, K
Makroelementy: Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, miedź, mangan
Ponadto: Lecytyna, fitoestrogeny, błonnik, białko


Kiełki dodaję do wszystkiego, co się da - do kanapek, sałatek, ziemniaków, sosów, zup, jajecznicy. 





Moje zapasy nasion:



Oczywiście było ich dużo więcej, ale wszystko się kiedyś kończy i trzeba będzie kupić kolejny zapas. ;)


Mam nadzieję, że jakoś przekonam niektóre z Was do hodowania tak cennych witamin i minerałów, dzięki którym poczujecie się piękniejsze. :)









11 komentarzy:

  1. Rzeżuchę hodowałam w podstawówce na zajęcia z przyrody i z tego co pamiętam kanapki z nią były bardzo dobre ;P

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. To brać się za hodowanie i smacznego! ;)

      Usuń
  3. łał, jak dużo informacji :D chętnie bym się zabrała za hodowlę :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Kurcze widziałam je ostatnio w biedronce i chyba po nie wrócę :D To fajny dodatek do kanapek czy salatek :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jestem fanką kiełków- bez dwóch zdań:)

    OdpowiedzUsuń
  6. no i czemu ich nie jemy:) raz do dzwonu na wilekanoc:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię kanapki z wszelkiego rodzaju kiełkami :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja za kiełkami niestety nie przepadam ;/

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś nie wiedziałam czym są kiełki, aż wprowadzili je do Biedronkowej oferty. Jako smakosz (muszę koniecznie wszystkiego spróbować, o ile nie jest to mięsem) musiałam kupić i bardzo mi zasmakowały. Jednak kiełkownica to nie dla mnie - za mało jem i by sie marnowało...

    OdpowiedzUsuń